Meerderheid Amsterdammers komt bij buurtwinkel


AMSTERDAM – Maar liefst 85 procent van de Amsterdammers komt wekelijks bij een buurtwinkel, zoals een toko of een bakker. Zo’n 8 procent van hen komt zelfs dagelijks bij een buurtwinkel.
Dat blijkt uit onderzoek van de Dienst Onderzoek en Statistiek van Amsterdam. De dienst deed dit in opdracht van het Amsterdam Museum dat een tentoonstelling over buurtwinkels heeft ingericht. De grote meerderheid van de Amsterdammers die minimaal één keer per week bij de buurtwinkel komt, noemen kwaliteit en goede service het vaakst als redenen om naar de winkels te gaan. Ook vakmanschap en nabijheid worden als belangrijke voordelen gezien.

Op de vraag wat buurtwinkels zouden moeten doen om in de toekomst te kunnen blijven bestaan, antwoordt 48 procent dat buurtwinkels meer bijzondere en betere producten zouden moeten aanbieden. Investeren in een goede band met klanten wordt door 41 procent genoemd en 39 procent ziet ruimere openingstijden van de buurtwinkel als een oplossing.
Imago
Het imago van de buurtwinkels is ook goed in de hoofdstad. Bij 90 procent van de Amsterdammers is de eerste associatie bij buurtwinkels positief. Ook is 88 procent het eens met de stelling ‘Een toename van het aantal buurtwinkels zorgt voor een betere sfeer in de buurt’. De bakker is de meest populaire buurtwinkel onder Amsterdammers. Slechts 2% gaf aan alleen een negatieve associatie te hebben bij de buurtwinkel.
De favoriete buurtwinkel van de Amsterdammer is de bakker, maar de (Turkse) groenteman is bijna even populair. De respondenten werd gevraagd voor welke producten zij speciaal naar een etnische buurtwinkel gaan. Brood, groente en fruit zijn favoriet bij de etnische buurtwinkel, maar ook voor lamsvlees, kruiden en olijven gaan mensen speciaal hierheen.

Slinkende aantallen
Het positieve imago van de buurtwinkels betekent niet dat het aantal buurtwinkels toeneemt. Sterker nog, het aantal buurtwinkels daalt al jaren. Met name de buurtwinkels buiten de winkelstraten hebben het erg moeilijk. In 1975 waren er nog 7347 buurtwinkels, in 2010 zijn dat er 3227. Hoewel het aantal winkels in de stad afneemt, is het aantal vierkante meters winkeloppervlak in Amsterdam toegenomen. Deze schaalvergroting heeft zijn weerslag op de buurtwinkels. In 1975 telde de stad 127 grotere supermarkten. In 2010 zijn dit er 131. Het aantal supermarkten is niet heel erg toegenomen, maar wel het aantal werkzame personen in de supermarkten. In 2010 zijn dit er ruim 2 maal zo veel als in 1975. Hierin is de schaalvergroting dus goed zichtbaar. Met name het aantal vestigingen van Albert Heijn is enorm toegenomen. In 1975 waren dit er nog 34, maar met 70 vestigingen in 2010 is 53 procent van de grote supermarkten in Amsterdam van Albert Heijn.
Vaknet-TV, het televisiekanaal voor supermarktorganisaties en personeel, maakte een reportage. Zie hieronder.

Read more at http://www.levensmiddelenkrant.nl/4942/meerderheid-amsterdammers-komt-bij-buurtwinkel

No comments:

Post a Comment